måndag 22 februari 2010

Värmande liberal energi i vinterkylan!

Snö, snö, snö. Märsta ser helt annorlunda ut än det gjort under de senaste vintrarna. Vaga minnen från barndomens vintrar vaknar till liv. Ingen buss kommer när jag skall åka till tåget, så det blir en rask promenad i 25 minusgrader. Men det är så vackert med all den vita snön. Och SL överraskar när tåget faktiskt går i tid (även om det blev ett tåg senare än jag tänkt).

Helgen har tillbringats på Sånga-Säby kursgård i Ekerö kommun. Där fick folkpartister från hela landet som står i topp på valsedlarna träffa höga företrädare för partiet för att få idéer och inspiration. Från vår kommun var det jag och listtvåan, Lotta Lundberg, som fick förmånen att resa dit. För en förmån var det. Att få höra Jan Björklund, Nyamko Sabuni, Birgitta Ohlsson, och faktiskt, bäst av dem alla, vår partisekreterare Erik Ullenhag var enormt inspirerande. Att de andra var mycket bra talare visste jag redan, men Ullenhag var en stor överraskning. Utan att ta till Powerpoint eller liknande hjälpmedel som alltför många gör slentrianmässigt höll han ett tal som skulle väckt kampviljan hos den sömnigaste partikamrat, och som övertygade mig om att den mannen kommer att gå långt.

Det var också en stor förmån att få bekanta sig med liberaler från hela vårt avlånga land. En del kanske tror att folkpartister är lite trista och färglösa, men det stämmer verkligen inte. Här var en frisk och framåt skara modiga partivänner. Fast jag var nog den enda som vågade bada i isvaken (men folkpartister är i alla fall renligast enligt en undersökning).

Inga kommentarer: